Pedagogisch Werkplan
Gastouderopvang Bij Mariëtte wil kwalitatief goede kinderopvang bieden. Aan de hand van pedagogisch doelen, kan er continue worden gekeken naar de uitgangspunten van het dagelijks handelen. Door kritisch te kijken op het pedagogisch handelen kan de kwaliteit verbeterd worden en eventueel bijgesteld worden waar nodig is.
De vier pedagogisch basisdoelen van prof. J.M.A. Riksen-Walraven, zoals genoemd in de Wet Kinderopvang, vormen het uitgangspunt voor het pedagogisch beleid van gastouderopvang Bij Mariette. Deze worden hier duidelijk toegelicht, en er wordt beschreven hoe hier dagelijks mee wordt gewerkt aan de hand van de kwaliteitsboom dat ontworpen is door KIKI training en coaching.
De uitgebreide pedagogisch werkplan ligt ter inzage bij gastouder BijMariette
Emotionele veiligheid
Een warme, veilige plek waar elk kind zich gezien voelt
Bij mijn kleinschalige opvang staat emotionele veiligheid centraal. Ik bied een liefdevolle, gestructureerde en vertrouwde omgeving waar kinderen zichzelf mogen zijn, op hun eigen tempo ontwikkelen en volop ruimte krijgen om te spelen, ontdekken en groeien.
Elk kind wordt bij binnenkomst persoonlijk begroet en gedurende de dag gezien en gewaardeerd. Ik bouw bewust aan een vertrouwensband, speel in op de behoeften en emoties van het kind, en ben altijd nabij voor troost, steun of een luisterend oor. Bij baby’s ligt de focus op rust, nabijheid en individuele aandacht tijdens verzorgingsmomenten, wat de hechting versterkt.
In de groep creëren we samen een warme, positieve sfeer waarin kinderen leren respectvol met elkaar om te gaan. Ieder kind hoort erbij en mag zichzelf zijn. Door kinderen bij elkaar te betrekken, elkaar te laten helpen en elkaars verschillen te begrijpen, ontstaat er een sfeer van verbondenheid.
De ruimtes zijn overzichtelijk en rustig ingericht, met verschillende speelhoekjes waar kinderen kunnen spelen of zich even terugtrekken. Het speelgoed is afgestemd op leeftijd en ontwikkeling. Buiten is er veel ruimte om te ontdekken en te bewegen, zowel vrij als begeleid. Regelmatig trekken we eropuit: naar het bos, de winkel of het speelbos.
De dagen verlopen volgens een vaste, duidelijke structuur met rituelen die houvast geven, zoals een gezamenlijk gebedje voor het eten. Creatieve en thematische activiteiten, vrij spel en samen spelen wisselen elkaar af. Ik speel flexibel in op wat kinderen nodig hebben, maar zorg altijd voor duidelijkheid, veiligheid en plezier.
Persoonlijke competenties
Ruimte voor Ontwikkeling, Vertrouwen en Plezier
Als gastouder bied ik kinderen een veilige, liefdevolle en stimulerende omgeving waarin zij zich op hun eigen tempo kunnen ontwikkelen. Ieder kind is uniek, met eigen talenten, interesses en behoeften. Ik ondersteun hen in het ontwikkelen van zelfstandigheid, zelfvertrouwen, flexibiliteit en creativiteit. Belangrijke persoonlijke competenties die hen helpen om uit te groeien tot evenwichtige en nieuwsgierige mensen.
Door bewust te observeren en aan te sluiten bij de ontwikkelingsfase van het kind, bied ik passende activiteiten en materialen aan. Ik werk met het principe van de zone van de naaste ontwikkeling: ik daag kinderen uit om net dat stapje verder te gaan, zonder dat ze te overweldigd raken. Hierbij speel ik in op alle ontwikkelingsgebieden: motorisch, cognitief, sociaal-emotioneel en taal.
Vrij spel en thematisch aanbod wisselen elkaar af. In het vrije spel ontdekken kinderen hun eigen interesses, maken ze keuzes en oefenen ze zelfstandigheid. Samen spelen stimuleert sociale vaardigheden zoals delen, wachten op je beurt en elkaar helpen. Ik grijp pas in als dat nodig is. Eerst zelf proberen is bij mij de norm.
De speel- en leeromgeving, zowel binnen als buiten, is uitdagend, veilig en afgestemd op de behoeften van de kinderen. Ik werk met afwisselend spelmateriaal en pas dit regelmatig aan om nieuwsgierigheid en leerplezier te stimuleren. Ook activiteiten zijn afgestemd op het niveau van ieder kind, met ruimte voor individuele en gezamenlijke groei.
Tijdens groepsmomenten krijgt ieder kind persoonlijke aandacht. Ik stimuleer positief gedrag, geef complimenten en zorg ervoor dat elk kind zich gezien en gehoord voelt. Door kinderen te betrekken, naar hen te luisteren en samen te reflecteren, leren ze van én met elkaar.
Kortom: ik ben er echt voor de kinderen. Ik bied ze ruimte, vertrouwen en plezier, zodat ze spelenderwijs kunnen groeien in wie ze zijn.
Sociale competenties
Samen groeien: sociale vaardigheden spelenderwijs ontwikkelen
In mijn opvang staat sociale ontwikkeling centraal. Ik bied kinderen een warme, veilige plek waar zij zich op hun gemak voelen en waar ruimte is voor écht contact. Hier leren kinderen hoe ze met anderen omgaan: samen spelen, delen, overleggen, helpen, sorry zeggen en complimenten geven. Dat gebeurt niet alleen in geplande activiteiten, maar juist ook in de alledaagse momenten, tijdens het spelen, eten of troosten.
Kinderen leren veel door te kijken naar anderen. Daarom geef ik zelf het goede voorbeeld: ik ben geduldig, vriendelijk en toon respect, zodat kinderen dat ook naar elkaar gaan doen. Ik benoem positief gedrag, stimuleer samenwerking en begeleid kinderen bij het oplossen van conflicten. Niet door meteen in te grijpen, maar door hen te helpen zélf oplossingen te vinden.
De groep vormt een rijke leeromgeving waar kinderen elkaar uitdagen, imiteren en ondersteunen. Door samen activiteiten te doen, leren ze over vriendschap, verantwoordelijkheid en verschillen tussen mensen. Ik moedig aan, observeer en begeleid wanneer nodig. Ieder kind krijgt de ruimte om zich sociaal te ontwikkelen op een manier die bij hem of haar past.
De speel-leeromgeving is ingericht met oog voor veiligheid, overzicht en samenspel. Binnen én buiten zijn er verschillende plekken waar kinderen samen kunnen spelen of zich even kunnen terugtrekken. Door duidelijke zones, afwisseling in materialen en aandacht voor leeftijdsverschillen, zorg ik voor een harmonieuze sfeer waarin iedereen zich welkom voelt.
Ook de dagelijkse rituelen, zoals het begroeten, samen eten en afscheid nemen, bieden structuur en verbondenheid. Activiteiten zoals rollenspellen, groepsspelletjes of gezamenlijke knutselprojecten helpen kinderen spelenderwijs om sociale vaardigheden te oefenen én plezier te hebben met elkaar.
Kortom: mijn opvang is een plek waar kinderen leren om met anderen om te gaan, zichzelf durven laten zien en mogen groeien in hun eigen tempo met ruimte voor samen spelen, samen leren en samen leven.
Waarden en normen
Samen groeien in respect en verantwoordelijkheid
In mijn opvang leren kinderen niet alleen spelen en ontdekken, maar ook hoe we op een fijne en respectvolle manier met elkaar omgaan. Waarden en normen vormen de basis van mijn pedagogische aanpak. Kinderen leren spelenderwijs wat wel en niet mag, waarom regels belangrijk zijn, en hoe we rekening houden met elkaar. Denk aan: samen delen, op je beurt wachten, respectvol praten, elkaar helpen en conflicten op een rustige manier oplossen.
Deze gedragsregels oefenen we juist in het dagelijks leven. Tijdens het spelen, eten of knutselen ontstaan waardevolle momenten waarin ik het gesprek aanga: wat gebeurde er, waarom is iets niet oké, en hoe kunnen we het anders doen? Ik leg uit, geef het goede voorbeeld, en betrek kinderen actief bij het maken van afspraken. Zo groeit hun verantwoordelijkheidsgevoel op een natuurlijke manier.
Binnen de groep staat iedereen centraal. Elk kind wordt gezien en gehoord. We nemen de tijd om bijzondere momenten te delen zoals verjaardagen of gezinsnieuws en leren naar elkaar te luisteren. Ook verschillen tussen kinderen maken we bespreekbaar. Ieder kind is uniek, en bij mij mag iedereen zichzelf zijn. Dat zorgt voor een veilig, geborgen sfeer waarin verdraagzaamheid en respect vanzelfsprekend worden.
De speel- en leeromgeving, zowel binnen als buiten, is overzichtelijk, veilig en gestructureerd. Duidelijke regels en gewoonten zorgen voor rust en duidelijkheid. We praten netjes, zorgen goed voor materialen, en houden rekening met elkaar. Kinderen worden aangemoedigd om hun grenzen aan te geven én die van anderen te respecteren. Ook bij uitstapjes of digitaal spel gelden vaste afspraken die we samen naleven.
Tijdens activiteiten werk ik thematisch en sluit ik aan bij actuele of culturele gebeurtenissen, zoals feestdagen. Kinderen maken spelenderwijs kennis met verschillende gebruiken, rituelen en tradities. Dit versterkt niet alleen hun algemene kennis, maar ook hun sociale en culturele bewustzijn.
Kortom: in mijn opvang ontwikkelen kinderen zich niet alleen op motorisch, sociaal en cognitief vlak, maar ook als mens. Door aandacht te geven aan waarden, normen en onderlinge verbondenheid, geef ik kinderen een stevige basis mee voor de rest van hun leven.
IK BEN EEN PEUTER/ KLEUTER
Ik ben niet gemaakt om:
Stil te zitten
Mijn handen bij mezelf te houden
Op mijn beurt te wachten
Geduldig te zijn
In de rij te staan
Of de hele tijd stil te zijn
WAT IK NODIG HEB?
Beweging
Afwisseling
Avontuur
En de wereld
Met mijn hele lijf
Ontdekken en beleven
Laat me spelen
Geloof me,
Dat is mijn leren
Maak jouw eigen website met JouwWeb